22/05/2026
Viktig informasjon
Det er brudd i kommuneoppgjøret.
I Møre og Romsdal kan 210 personer bli tatt ut i streik fredag 29 mai.
210 ansatte i Møre og Romsdal har streikevestene klare om ikke KS og LO Kommune har blitt enige om lønnsoppgjøret med riksmeglerens hjelp. Uken etter kan streiken ytterligere trappes opp om ikke det har blitt enighet.
Tirsdag 26 mai starter sluttspurten i meklingen mellom LO Kommune og arbeidsgiverorganisasjonen KS.
LO kommune og kommunens arbeidsgiverorganisasjon KS er i mekling om lønn.
Fredag 29 mai kan ca 6200 personer over hele landet gå ut i streik.
I første omgang er det varslet streik i administrasjonen i kommune, fylkeskommune og kulturarbeidere.
For Møre og Romsdal sin del er disse virksomhetene tatt ut først:
Aure kommune
Averøy kommune
Fjord kommune
Kristiansund kommune
Helseinnovasjonssenteret AS
Molde kommune
Molde eiendom KF
Møre og Romsdal Fylkeskommune
Smøla kommune
Surnadal kommune
Sunndal kommune
Ålesund kommune
Ålesund kommunale Eiendom KF
Det blir hovedsakelig tatt ut
Administrative ansatte
Renholdere
Vaktmestere
Servicemedarbeidere
Konsulenter
Fagarbeidere innen kommunalteknikk
Vi håper å komme frem til et godt resultat under meklingen som øker kjøpekraften til medlemmene våre, og sikrer gode arbeidsvilkår. Dersom vi ikke klarer å bli enige om dette, er vi forberedt på å bruke det kraftigste virkemiddelet vi har, som er streik, slår Skeibrok i LO Kommune fast.
Hun minner om at LO Kommunes medlemmer er helt avgjørende for velferdstjenestene våre. En evt streik kommer til å merkes av innbyggerne i kommune.
Våre medlemmer tar vare på og utdanner ungene våre, pleier våre elde, sørger for fritidstilbud, tar vare på de mest sårbare i barnevernet, sørger for at kommunene går rundt og yter helse og sosialfaglig hjelp når vi trenger det.
Er det spm så stilles de til Fagforbundet Møre og Romsdal sin presseansvarlig Arnt Silseth.
[email protected]
Tlf 901 75 434