14/06/2026
Et 2026 nats eventyr om dansk landbrug
Fyldt af indtryk fra min datter Emilies og min tur til Folkemødet, var det dejligt at være tilbage i sin egen seng i nat.
Da jeg vågnede, kunne jeg huske en dejlig drøm, jeg havde drømt.
Drømmen virkede som var det et eventyr.
Jeg skyndte mig at skrive stikord ned og nu deler jeg eventyret med jer.
"En ny fælles vej"
Efter en til tider hård valgkamp havde de ypperste og mest lærde danske landmænd indkaldt alle os andre landmænd til stormøde. Stemningen, ved mødets start, var trykket og der var ikke meget håb at spore i de gode landmænds øjne, da de gik ind til mødet.
Efter 4 lange timer blev dørene åbnet og et fælles landbrug stod med rette rygge og håb i øjnene - de havde noget på hjertet.
"Kære Danmark
Vi har et forslag vi gerne vil drøfte med jer.
Vi synes, vi i fællesskab skal finde en vej frem, hvor vi landmænd som tidligere, er med til at gøre Danmark til et land som vores børn og børnebørn er stolte af at vokse op i, og vi vil gerne bidrage med alle de værdier, der er i naturen og landbruget.
Fra landbruget side vil vi gerne byde ind med nogle konkrete tiltag.
Vi vil gerne tilbyde, at der altid i er 10.000 praktikpladser i de danske landbrug, hvor de unge, som gjorde mere indtryk på skolen end skolen gjorde på dem, kan få en uddannelse, hvor de arbejder med dyr, planter eller maskiner.
Vi vil gerne foreslå at der laves en ny jordreform, hvor vi i dansk landbrug sikrer, at der udstykkes 5.000 mindre ejendomme fra de nuværende landbrug, så flere unge mennesker og deres børn kan få glæden af at producere fødevarer og opleve glæden ved at have deres egen gård.
Vi vil gerne bede om at landbrugsuddannelsen bliver flyttet tilbage til kulturministeriet og vi foreslår, at landmandsuddannelsen, som den første uddannelse, gør det obligatorisk at deltage i et højskoleophold som en del af uddannelsen. For landbrugets værdier er under pres og vi skal tilbage til vores rødder og finde fodfæste igen.
Vi vil gerne tilbyde, at vi ved hjælp af den nyeste teknologi og godt landmandskab stopper med at bruge kemikalier på de danske marker. Vi tror, at sunde fødevarer er en del af løsningen på mange af de udfordringer, vi ser i disse år.
Vi vil gerne tilbyde at udvikle de mest fantastiske plantebaserede proteinafgrøder, frugt, grøntsager og nødder som erstatning for mange af de varer, vi i dag importerer.
Vi vil gerne tilbyde, at det samlede antal husdyr reduceres til et niveau, hvor det afstemmes med det areal og den befolkning som Danmark udgør.
Vi vil gerne insistere på, at hvert eneste husdyr i Danmark oplever, at hver eneste dag er en værdig dag.
Vi vil gerne foreslå, at der fremover ikke fældes flere hegn, men at vi i stedet deler alle vores store marker op i mindre marker ved hjælp af mange nye hegn.
Det vil give os et mere klimarobust landbrug, mere biodiversitet, bedre levesteder for vores insekter, der bestøver vores afgrøder og ikke mindst vil det give et smukkere og mere mangfoldigt landskab.
Vi vil gerne tilbyde at omlægge store arealer af sårbar jord langs vores mange vandløb, så naturen og græsset igen kan rense vandet inden næringsstofferne ender i vores vandløb.
Vi vil gerne foreslå, at vi altid har grønne marker om vinteren, således at nitrat og andre næringsstoffer ikke siver ned i vores grundvand.
Sidst og ikke mindst vil vi gerne tilbyde at tage et stort medansvar for, at vores børnebørn kan være stolte af at det var vores generation der ikke bare lod stå til, men at vi vil blive husket som den generation, der ændrede på tingene, inden det var for sent"
Det var en lang drøm men også en af de drømme, der kan gå i opfyldelse, hvis vi virkeligt vil det.
Fortsat god søndag
Hilsen Svend
Gram Slot