Nye Veier E6 Moelv - Otta

Nye Veier E6 Moelv - Otta Nye Veier er på Facebook for å gi deg fakta og informasjon om planlegging og utbygging av ny E6 fra Moelv til Otta. oktober 2019.

Nye Veier bygger 86 km firefelts motorvei fra Kolomoen til Øyer. Hensikten med prosjektet er å sørge for økt trafikksikkerhet, bedre trafikkavvikling og stimulere til vekst og utvikling i Innlandet. Veiprosjektet knytter sammen innlandskommunene i Mjøsområdet med nesten 200 000 innbyggere. Første delstrekning på 12 kilometer fra Kolomoen til Kåterud sør for Hamar ble åpnet 8. Andre delstrekning me

llom Kåterud og Brumunddal (18 km) ble åpnet 1. juli 2020 og i desember 2020 åpnet nye 13 km mellom Brumunddal og Moelv. E6-prosjektene Moelv – Lillehammer - Øyer (43 km) og Øyer – Otta (90 km) er under planlegging.

🚧E6 Storhove – Øyer🚧Det skjer mye langs strekningen Storhove–Øyer om dagen. I løpet av våren har AF Gruppen jobbet med t...
05/06/2026

🚧E6 Storhove – Øyer🚧

Det skjer mye langs strekningen Storhove–Øyer om dagen.

I løpet av våren har AF Gruppen jobbet med tilbakefylling av masser rundt tunnelportalene til den nye Fåbergtunnelen ved Ødegården.

Dette er en komplisert arbeidsprosess, som krever presisjon og gode løsninger. Blant annet må en 15 tonns gravemaskin heises ned i det trange rommet mellom tunnelportalene for å få på plass massene. En langgraver, (som er en gravemaskin med ekstra lang gravearm), bistår med å fylle, planere og komprimere massene mellom og langs sidene av tunnelløpene. Arbeidet gjennomføres effektivt og med høy presisjon av Løype Anleggsdrift.

Arbeidet er en del av sluttføringen på området rundt tunnelåpningen, og riggområdet som har vært på Ødegården rigges derfor ned. Samtidig er det elektriske anlegget utenfor nordgående løp ferdigstilt, og montering av veilys mellom Ødegården og Ensby er i gang.

Ved Storhove begynner det nye Lillehammerkrysset virkelig å ta form. Her bygges det nå broer, tekniske anlegg og ramper, og aktiviteten vil være høy gjennom hele sommeren.

For øvrig utføres det meste av arbeidet på strekningen Storhove-Øyer inne i Fåbergtunnelen. Blant annet automasjons- og elektroarbeid, tekniske installasjoner, brannsikring og overflatebehandling av vegger.

Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god helg!

🚧 Over ett år i full produksjon 🚧Nylig markerte vi ett år med produksjon på strekningen E6 Roterud–Storhove. Det har vær...
08/04/2026

🚧 Over ett år i full produksjon 🚧

Nylig markerte vi ett år med produksjon på strekningen E6 Roterud–Storhove. Det har vært et innholdsrikt og aktivt år, med høy aktivitet både på Roterud–Storhove og Storhove–Øyer. For trafikanter som ferdes gjennom området i hverdagen – enten det er på vei til jobb, skole, fritidsaktiviteter eller andre daglige gjøremål – er det lett å se utviklingen som har skjedd det siste året.

Det første formelle spadetaket for prosjektet Roterud–Storhove ble markert på Hovemoen i fjor. Prosjektet startet med omfattende avskoging langs hele traséen, og i løpet av året har det vokst fram tydelige konturer av den nye strekningen, som til sammen vil bli 23 kilometer lang.

På Trosset og i Øyresvika er det gjort store masseuttak i forbindelse med forskjæringene til den nye Vingnestunnelen. Det er i Øyresvika håndtert over 400.000 m3 masser, og utført erosjonssikring av løsmasser med en høydeforskjell på hele 70 meter fra topp til bunn.

Tunneldrivingen er godt i gang fra Trossetsiden, og det er drevet om lag 2.500 tunnelmeter fordelt på to løp. I Øyresvika ble nylig den første tunnelsalven skutt, og tunnelen vil fremover drives fra begge sider. Fra tunneldrivingen på Trosset er det kjørt over 400.000 tonn tunnelstein. Disse massene er brukt som fyllinger for vegbyggingen mellom Roterud og Vingrom.

På arbeidet med den nye brua over Lågen, mellom Trosset og Hovemoen, er fundamentet og søylene ferdigstilt på ett av totalt ti fundamenter. I fem av de øvrige aksene er det gjort et solid arbeid med å fundamentere med peler ned til fjell, slik at det er klart for betongarbeider fra høsten igjen.

I tillegg er det utført omfattende plastringsarbeider i både Lågen og Mjøsa. Arbeidet med bruene ved Roterud og Øyresvika er påbegynt, og det er bygget 1,1 kilometer ny fylkesveg samt gang- og sykkelveg i Vingrom.

På prosjektet Storhove-Øyer har det i løpet av året vært gjennomslag på Fåbergtunnelen. Vann- og frostsikringsarbeidet er nå ferdigstilt i det ene løpet, og innredningsarbeidene med elektro- og styre-, regulerings- og overvåkingsarbeider pågår for fullt.

I september ble det gjennomført en stor operasjon på Storhove, med jernbanebrudd og etablering av to kulverter under E6. Dette var en hektisk periode, da store arbeider ble utført på kort tid, i forbindelse med en planlagt togstans. Akkurat nå pågår det arbeider med Gausdalsarmen og Lillehammerbruer, som skal bli en del av det nye krysset på Storhove. Den nesten ti kilometer lange strekningen Storhove-Øyer er planlagt åpnet i løpet av mars neste år.

Vi ønsker å takke for tålmodigheten så langt i anleggsperioden. Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god uke☀️

🚧Bygging av Lågen bru er i gang🚧Byggingen av Lågen bru har kommet godt i gang i løpet av vinteren. Den nye brua bygges t...
06/03/2026

🚧Bygging av Lågen bru er i gang🚧

Byggingen av Lågen bru har kommet godt i gang i løpet av vinteren. Den nye brua bygges tre kilometer nord for dagens E6-bru, og vil gå fra tunnelåpningen på den nye Vignestunnelen ved Trosset, over Lågen og videre til Hovemoen. Når brua står ferdig, vil den være 552 meter lang, ha fire kjørefelt og en bredde på 20 meter.

Å bygge bru tett på et naturreservat er en kompleks og omfattende operasjon. Både miljøhensyn og HMS har derfor stått sentralt i planleggingen, og har stort fokus nå i gjennomføringen.

Av hensyn til hekkende fugler, gyteplasser og naturmangfoldet i deltaområdet, kan arbeidene bare utføres i vinterhalvåret, mellom 1. oktober og 1.april. Gode arbeidsperioder disse vintermånedene er derfor avgjørende for å sikre fremdriften i prosjektet.

Det er Implenia og Keller som utfører selve byggingen av Lågen bru, og i vinter har det pågått arbeider på Våløya og i Lågen.

På Våløya er arbeidet kommet godt i gang for å etablere fem av de totalt ti fundamentene til brua. Fundamenteringen i dette området skjer ved boring av stålkjernepeler ned til berg, som ligger inntil 70 meter under terrengoverflaten.

På vestsiden av Lågen er det etablert en fylling ut i Lågens hovedløp for å ha en arbeidsplattform å jobbe fra når akse 2 i Lågens hovedløp blir etablert. I dette området er det etablert et fundament ved å bore stålpilarer med en diameter på hele 1 800 mm ned i fjellet. Dette har vært en teknisk krevende arbeidsprosess som er gjennomført med høy grad av spesialkompetanse.

Innen utgangen av mars skal betongsøylene og tverrbæreren mellom søylene på denne aksen være ferdig støpt. Deretter starter prosessen med å avslutte arbeidet i elverommet for i vinter. I nedriggingen skal midlertidige fyllinger, anleggsvei og anleggsutstyr fjernes fra elverommet. Fra 1. april flyttes dermed hovedaktiviteten til land på begge sider av Lågen.

Brua skal bygges som en fremskyvningsbru. Dette er en skånsom byggemetode som gjør det mulig å utføre store deler av arbeidet utenfor selve elva, og med større avstand til naturreservatet. Det skal derfor opprettes en brufabrikk på land ved Hovemoen. Denne skal produsere 30 meter lange seksjoner av brudekket, som deretter skyves på plass over elva, seksjon for seksjon. Skyvingen utføres med jekker fra landkaret, og er en kompleks prosess som krever stor presisjon.

Selve brubyggingen vil avsluttes i løpet av 2029. Da gjenstår blant annet ferdigstilling som asfaltering og montering av rekkverk før brua etter planen skal stå ferdig i 2030.

Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god helg☀️

🚧Fjellet skjuler hektisk arbeid: Tekniske installasjoner tar form i Fåbergtunnelen🚧Selv om lite synes utenfra, er det fu...
13/02/2026

🚧Fjellet skjuler hektisk arbeid: Tekniske installasjoner tar form i Fåbergtunnelen🚧

Selv om lite synes utenfra, er det full aktivitet inne i Fåbergtunnelen på E6 Storhove–Øyer. Her monteres nå de tekniske installasjonene som skal sørge for en trygg og effektiv ferdsel når veien åpnes i mars 2027.

🛠️Elektroarbeidene er blant de siste fagene som fullfører arbeidet i en tunnel, og aktivitetene vil pågå helt frem mot åpning. Første fase består av å montere kabelstiger i tunneltaket. Dette er en del av føringsveiene som bærer de elektriske installasjonene gjennom tunnelen. Kabelstigene monteres i senter av taket og bærer blant annet lysarmaturer og kameraovervåkning.

I tiden fremover skal også ventilasjonsvifter og skilt på plass. Langs tunnelløpene monteres det flere SOS-skap og SOS-kiosker med brannslukkere og nødtelefoner. Før tunnelen åpner vil det også monteres utstyr som sørger for telefondekning📳

Arbeidet utføres av underentreprenør Aventi, som i startfasen har fem til seks medarbeidere i sving på hvert skift. De jobber nå fra Storhove og inn i første halvdel av nordgående løp.

Bak veggelementene i en ferdig tunnel ligger det også et omfattende og komplekst kabelføringsanlegg. Her legges alt av trekkrør, kabler, høyspent og fiber, skjult bak veggelementer og brannsikring. Når anlegget bygges på denne måten, er det avgjørende at alle detaljer er nøye planlagt og utført i riktig rekkefølge. God koordinering mellom fagene er en forutsetning for både fremdrift og for et velfungerende sluttresultat.

Til sammen, fordelt på begge tunnelløpene, vil de tekniske installasjonene utgjøre mange kilometer med kabler! I tillegg skal alt teknisk utstyr kobles opp mot de tekniske byggene, som er plassert i store fjellhaller på sidene i tunnelløpet. Disse hallene ble etablert allerede under tunneldrivingen.

✅Elektroarbeidet er godt i gang, og forholdene inne i tunnelen gir stabile og forutsigbare arbeidsdager gjennom vinteren. Totalt skal to tunnelløp på ca. 2 800 meter ferdigstilles før vegstrekningen Storhove-Øyer åpnes neste år.

Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god helg☀️ Kjør forsiktig!

🚧Elektrisk gravemaskin med lærlinger bak spakene🚧På prosjektet E6 Roterud–Storhove har vi tatt i bruk en helt ny 25-tonn...
11/02/2026

🚧Elektrisk gravemaskin med lærlinger bak spakene🚧

På prosjektet E6 Roterud–Storhove har vi tatt i bruk en helt ny 25-tonns elektrisk beltegraver. Den nye graveren kom på plass i januar på Hovemoen - et område som ligger tett på Lillehammers drikkevannskilde. Nærheten til drikkevann gjør valg av maskiner ekstra viktig.

– Her er vi midt i et sårbart område. Da er det veldig bra å kjøre utslippsfritt og redusere farene for lekkasjer fra for eksempel diesel, sier lærling i anleggsmaskinførerfaget, Eivind Andreassen Dahle.

Han er én av to lærlinger som for tiden betjener den store maskinen. Elgraveren lades over natten og i arbeidsdagens pauser, og selv om teknologien fortsatt er i utvikling, er erfaringene så langt gode.

Maskinen brukes blant annet til å grave spuntegroper, tekniske anlegg, bearbeide skjæringer og forberede brukonstruksjoner som kommer i området. For lærlingene er dette verdifulle erfaringer å få med seg. Maskinen er stillegående, og gir et godt arbeidsmiljø for føreren. Det er også viktig at lærlingene, som representerer fremtiden i bransjen, får være med å drive utviklingen videre.

– Det er litt uvant at den er elektrisk, men den er god å kjøre – og det er spennende å få prøve nytt utstyr på vei mot fagprøven, forklarer Eivind.

🚗 En riktig god jul ønskes dere alle 🎄Julen nærmer seg, og trafikken på veiene vil øke i dagene frem mot juleferien. Her...
19/12/2025

🚗 En riktig god jul ønskes dere alle 🎄

Julen nærmer seg, og trafikken på veiene vil øke i dagene frem mot juleferien. Her er noen gode råd til deg som skal ut og kjøre:

✅ Vis hensyn – både til hverandre og til anleggsarbeidet langs E6. Avpass farten etter forholdene, kjør forsiktig og følg skiltingen der midlertidige kjøremønstre gjelder.

✅ Beregn god tid, spesielt på de største utfartsdagene frem til 24. desember. Det kan bli saktegående trafikk og kø, særlig ved den midlertidige rundkjøringen ved Storhove.

Vi gjør vårt beste for å holde god flyt i trafikken, men veiarbeid og vinterforhold krever litt ekstra tålmodighet. Takk for at du bidrar til en trygg og smidig juletrafikk!
----------------------------------------------------------------------
Status før juleferien:
På strekningen E6 Storhove–Øyer har vi etablert en kulvert på Storhove, og strekningen er nesten ferdig asfaltert. Etter jul fortsetter vi med tunnelinnredning, tekniske anlegg og sikkerhetsutrustning i Fåbergtunnelen.

På strekningen E6 Roterud–Storhove har vi gjennom høsten sprengt ut forskjæringen til Vingnestunnelen i Øyresvika. Vi har nå kommet 1000 meter inn i fjellet! I tillegg er det etablert 1 km ny fylkesveg, samt en gang og sykkelveg på Vingrom. Etter juleferien starter vi tunneldriving fra Øyresvika og steinfylling for det nye nordgående løpet på E6. I tillegg tar vi fatt på utlasting av veglinjen i Hovemoen.

Etter en hektisk høst med god fremdrift på E6 mellom Roterud og Øyer, tar vi nå en velfortjent juleferie.

Vi minner om at anleggsområdene vil være stengt for publikum av sikkerhetsmessige årsaker, og at det vil være vakthold på anlegget gjennom hele juleferien.

Videre ønsker vi å takke alle trafikanter og naboer i området for tålmodigheten dere har vist det siste året. Vi ser frem til å fortsette arbeidet på nyåret!

🎅En riktig god jul og et godt nyttår ønskes fra Nye Veier og AF Gruppen 🌟

🚧E6 Storhove – Øyer 🚧Tunnelportalene på Fåbergtunnelen er i sluttfasen!Arbeidet med portalene startet i oktober 2024, og...
18/12/2025

🚧E6 Storhove – Øyer 🚧

Tunnelportalene på Fåbergtunnelen er i sluttfasen!
Arbeidet med portalene startet i oktober 2024, og vi går nå inn i sluttfasen for de omfattende betongarbeidene ved tunnelåpningene.

Ved både inn- og utløpet av tunnelen bygges det nå solide betongportaler, et arbeid som ble igangsatt parallelt med selve tunneldrivingen. Disse portalene er viktige konstruksjoner i overgangen mellom åpen vei og tunnel, og har som hovedformål å beskytte tunnelåpningen mot ras og sikre stabiliteten til overliggende masser.

Byggingen av en tunnelportal starter med å erstatte steinmassene under portalen med grus, slik får vi et solid og avrettet grunnlag for betongkonstruksjonen. I overgangen mellom fjell og betong utføres det en kontaktstøp for å sikre en tett overgang. Når betongarbeidet er fullført, tekkes konstruksjonen utvendig med membran.

👷‍♀️Tunnelportaler er krevende geometriske konstruksjoner som krever høy fagkompetanse. Her er det fagarbeidere innen betong som står for arbeidet, i tillegg til grunnarbeidere. Portalene på Fåbergtunnelen er utført av underentreprenøren Strøm Gundersen, som har spesialkompetanse på denne type konstruksjoner.

✅Arbeidet med portalene går etter planen, og ferdigstillelse er forventet i januar 2026.

🚧E6 Storhove – Øyer - avslutning på en effektiv asfaltsesong🚧Den milde høsten har gitt oss ekstra god fremdrift, og vi h...
21/11/2025

🚧E6 Storhove – Øyer - avslutning på en effektiv asfaltsesong🚧

Den milde høsten har gitt oss ekstra god fremdrift, og vi har fått lagt ut mer asfalt enn forventet. Fra uke 20 til 47 har vi lagt ut hele 45 000 tonn asfalt!

🛣️Til asfalteringen benytter vi underentreprenøren Veidekke Asfalt. Gjennom sesongen har Veidekke hatt ett asfaltlag bestående av fem personer på plass, mens i de mest hektiske periodene har både tre og fire lag vært i sving samtidig. Hvert asfalteringslag har disponert asfaltutlegger, to valser og limtraktor. På det meste har 14 lastebiler fraktet asfalt til anlegget, der hver bil har levert tre lass per dag.

✅I løpet av 2025 er det lagt ut totalt 45 000 tonn asfalt på E6-prosjektene fra Roterud til Øyer. Den største delen er brukt på strekningen Storhove–Øyer, der seks kilometer ny vei er asfaltert med tre lag. Omtrent to kilometer av dette gjelder breddeutvidelse av den eksisterende tofeltsveien mellom Ensby og Midtskog. Her har vi kunnet gjenbruke deler av eksisterende asfalt, noe som reduserer behovet for ny asfalt. Det gir både lavere kostnader og mindre miljøbelastning.

I tillegg er begge tunnelløpene på Fåbergtunnelen asfaltert. De har en lengde på 2 800 meter. På strekningen Roterud-Storhove er det asfaltert midlertidige omkjøringer, anleggsveier og cirka én kilometer med ny fylkesveg på P. A. Owrens veg.

Til sommeren vil vi gjøre de avsluttende asfalteringsarbeidene på Storhove-Øyer med reasfaltering av E6 fra Midtskog til Øyer. I tillegg vil vi legge det siste slitelaget på hele strekningen fra Storhove til Øyer, slik at veien blir klar til åpning i mars 2027.

Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god helg☀️ Kjør forsiktig!

🚧 E6 Roterud – Storhove 🚧🚛 I prosjektet pågår det nå omfattende masseforflytning. Underentreprenør Stian Brenden Maskins...
06/11/2025

🚧 E6 Roterud – Storhove 🚧

🚛 I prosjektet pågår det nå omfattende masseforflytning. Underentreprenør Stian Brenden Maskinservice AS har daglig fire gravemaskiner, to dozere, to valser og hele 23 lastebiler i full drift på Strandengen ved Biristrand. Totalt transporteres og legges det ut rundt 6 500 tonn masse hver dag!

Massene som hentes fra Hovemoen brukes til å bygge en ny anleggsvei mellom Roterud og Strandengen. Veien er nå omtrent 60 % ferdigstilt, og er avgjørende for å sikre fri tilkomst til veibyggingen fra nedsiden av det nye nordgående løpet på E6.

🪨 Samtidig benyttes stein fra utsprengningen av Vingnestunnelen på Trosset i grunnarbeidet for det nye nordgående løpet på E6. Masseforflytningen av tunnelstein er den største arbeidsoperasjonen som skal utføres i dette området, og fremdriften styres av både tilgangen på stein og nok klargjorte områder for fylling. Så langt følger arbeidet planlagt fremdrift.

🛤️ I området mellom Roterud og Strandengen bygges først det nye nordgående løpet, som vil ligge mellom dagens E6 og Mjøsa. Når dette er ferdig, flyttes trafikken på E6 over, slik at arbeidet med det nye sørgående løpet kan starte. Denne etappevise løsningen bidrar til å minimere ulempene for trafikantene under anleggsperioden.

Takk til alle som følger prosjektet – vi setter stor pris på engasjementet og interessen. Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en fin dag!

🚧E6 Storhove – Øyer🚧Etter en intensiv og vellykket periode med etablering av kulverter på Storhove, flyttes nå hovedakti...
20/10/2025

🚧E6 Storhove – Øyer🚧

Etter en intensiv og vellykket periode med etablering av kulverter på Storhove, flyttes nå hovedaktiviteten inn i Fåbergtunnelen. Selv om det ikke er like synlig for publikum, pågår arbeidet for fullt!

Vi er nå godt i gang med å montere hele 2 250 veggelementer i tunnelen, og så langt er rundt 150 på plass. Hvert element er over fem meter bredt, 3,6 meter høyt og veier nærmere seks tonn.

🚛 Elementene fraktes inn med lastebil og løftes presist på plass av en elektrisk elementtruck. Trucken løfter elementene opp på fundamentet og inn på festeboltene som er klargjort i forkant. I slike arbeidsoperasjoner er sikkerhet vår høyeste prioritet, og den elektriske trucken bidrar til et bedre og tryggere arbeidsmiljø for de som jobber i tunnelen.

Samtidig monteres såkalt PE-skum og armering som grunnlag for brannsikring av tunnelhvelvet, før det sprøytes med betong. Deretter starter arbeidet med tekniske installasjoner som vifter, kameraer og brannsystemer.

Nye Veier og AF Gruppen ønsker alle en riktig god uke!

Adresse

Kirkegata 72
Lillehammer
2609

Varslinger

Vær den første som vet og la oss sende deg en e-post når Nye Veier E6 Moelv - Otta legger inn nyheter og kampanjer. Din e-postadresse vil ikke bli brukt til noe annet formål, og du kan når som helst melde deg av.

Kontakt Bedriften

Send en melding til Nye Veier E6 Moelv - Otta:

Del