14/06/2026
I helgen avslutades vårterminens kurser i samarbete med Folkuniversitetet Stockholm. Väderprognosen såg inte så bra ut men oj så fint väder vi fick! I lördags var det kursen Fågelsång i naturreservatet Eldgarnsö på norra Färingsö dvs i gamla hemtrakter för mig. I 6 timmar njöt vi av sol, naturen, fåglar och fågelsång. Vi lyckades se och/eller höra prick 50 arter bl a fiskgjusar som levererade fisk till sina bon (vilka vi även såg), brun kärrhök, flera sjungande härmsångare, flertal trädpiplärkor, törnsångare, steglitser mfl
I dag söndag var det avslutning på kursen Flyttfåglar. Vi var i Alhagen i Nynäshamn. Prognosen sa regn hela dagen men vi hade mest sol! Det är oftast bättre väder vi kusten. Vi hade en mycket fin vandring, det är verkligen en vacker natur och blandad miljö där man går bland olika våtmarker, dammar, träsk, lövskog, barrskog och ängar. Vi mötes av en energisk sävsångare, som visade upp sig fint. Flera härmsångare även här, sång/varning från järnsparv, en synlig mindre hackspett var kul, sångsvan, rörhöna, bedårande söta svanungar, grymtande vattenrall, havsörn mm. Precis när vi hade gjort klart artlistan dök 2 nya fåglar upp på listan bl a sparvhök. Det gjorde att vi även här hamnade på jämt nummer, 60 st arter blev det idag.