29/05/2026
Då har Rosalie och jag sålt vårt vandrarhem idag!
För oss har det varit viktig att få en bra ägare som vi tror på och helst någon från orten, så vi gav inte vandrarhemmet till högstbjudande som ville komma i juni och titta utan vi bestämde oss för att ge vandrarhemmet till ett ungt par med säkerligen många idéer.
Vi lämnar över vandrarhemmet den 1 september till Ann-Christin Wichmann och Jan-Ole Busch, ett ungt par som flyttade från Tyskland till Virserum för snart 2 år sedan.
De har lärt känna Virserum och har träffat många Virserumsbor, de är i 30-årsåldern och kommer säkerligen med mycket ny energi driver Virserums vandrarhem vidare på ett bra sätt.
Självklart kommer vi "lära" de en hel del saker i huset innan vi lämnar över så att de får en bra start när de tar över i september.
Vi önskar de lycka till med att driva vandrarhemmet.
Rosalie och jag kommer fortsätter med att säga välkommen till gästerna fram till slutet av augusti.
I september kommer vandrarhemmet vara stängt, men fram till 1 september bokas rummen enklast på
www.virserumsvandrarhem.se
Ja, och vad händer med Virserums & Åsedas Trafikskola då?
Trafikskolan kommer flyttas till Hultsfred.
Varför det? Rosalie och jag bor numera i grannkommunen Högsby och har ca 40 minuter att köra till Virserum, det är närmare till Hultsfred från oss. Och att trafikskolan hamnade just i Virserum var bara på grund av vi ägde vandrarhemmet här. Där slapp man hyra någon extra lokal och jag kunde även hålla mina handledarkurser i matsalen på vandrarhemmet.
Handledarkursen kommer försvinner from 1 augusti och jag är inte längre i behov av en stor kurslokal.
En annan anledning är att de flesta av trafikskolans elever är i gymnasieåldern och man brukar säga att det är svårare att driva en trafikskola när det inte finns någon gymnasieskola på orten.
I Virserum har det faktiskt inte varit något problem, men ett stort problem är att hälften av ungdomarna går på gymnasiet i Vetlanda och den andra hälften av ungdomarna på gymnasiet i Hultsfred och så har jag fått erbjuda lektioner i Vetlanda, i Hultsfred och dessutom i Vimmerby då det inte går att ha körprov i Hultsfred. Sedan har jag även några elever i Åseda och har erbjudit körningar i Åseda. Men detta håller inte i längden när man dessutom ska även ha både manuell- och automatväxlad bil.
Verksamheten fortsätter tillsvidare som innan, alla elever kommer erbjudas körlektioner i Vetlanda men på sikt kommer jag koncentrera verksamheten till Hultsfred och Vimmerby.
Lokalerna är fixade i Hultsfred, men det får vara hemlig än så länge var skolan kommer ligger där! :-)
Trevlig helg alla som läser detta önskar
Rosalie och Markus